רוצים ללמוד איך לקדם את האתר שלכם בעצמכם?
קחו את הזמן הפנוי שלכם ותעשו משהו שאף חברת SEO לא יכולה לעשות, גם אם תשלמו לה כפול ממה שביקשו מכם. קידום אתרים, אפשר לעשות לבד, אם יודעים את הנקודות הרגישות של גוגל.
אם יש משהו שלמדתי מכל השנים המקצועיות שלי, זה שכנסים, זה לרוב עניין של הצגת נושאים שרובנו מכירים אבל דרך עיניים של אנשים מנוסים יותר, כל מצגת שעולה בכנסים היא בעצם מצגת של נושא שכולנו מכירים בתחום, אבל עם דרך מכוונת יותר, דרך מנוסה יותר להצגה שלה.
למשל, בארץ לא מזמן היה כנס של קייס סטאדיז, בתכל'ס? היו שם המון מקרים שקרו לכולנו כבר, אבל תמיד טוב לראות את זה דרך מישהו שחווה את זה לאחרונה ויכול להציג את אבני הדרך שלו, את התוצאות וכמובן את המסקנות בהתאם לכל הנעשה. שוב, תמיד נחמד, לא מדהים. נחמד.
אחרי כל כך הרבה כנסים שראיתי בחיים שלי, (אני בתחום 15 שנה למי שלא מכיר אותי) החלטתי לעשות משהו קצת יותר מעניין, והחלטתי לטוס לכנס ראשון שלי בחו"ל. הרי אני יודע מה זה כנסים בחו"ל דרך חברים ודרך סיכומים כאלה ואחרים שאומרים "היה נחמד, לא מצאתי חידושים מטורפים אבל בהחלט היה מעניין" אז החלטתי לבדוק, מה זה אומר "היה מעניין"?
עד שעתיים לפני הטיסה שלי לכנס, לא הייתי בטוח אם אני אטוס, או במילים של הרופא שפגשתי במוקד "אין מצב שאתה טס, אתה תצטרך 50 ליטר אנטיביוטיקה לוריד לפני שנדע שאתה לא מזיק לעצמך".
היה לי חום 39 מעלות וכאבי גרון וראש, עד שהבינו בוולפסון (מדבר איתכם על 4 שעות לפני הטיסה כן?) הבינו שמדובר בשקד דלקתי שעלול לחסום את קנה הנשימה, אז אחרי כמות מטורפת של אנטיביוטיקה הבינו שזה יורד מאוד מהר, ואז הבנו כולנו, הטיסה בתוקף. יאיי.
כן כן, מכירים את התוסף הזה שיש לוורדפרס? של SEO? אז הם הרימו את הכנס השנתי שלהם, יומיים מלאים של הרצאות מקצועיות.
קודם כל, ככה מתחילים כנס, חבל שכל השאר היו עייפים מלזרום:
08:30 – 09:15 – הרשמה
מכירים את הכנסים שמדברים על "כניסה והרשמה" בצורה מאוד כללית? אז פה מדובר במשהו מאוד חשוב, ה45 דקות האלה, מיועדות בעיקר בשביל הרשמה של "הנה הגעתי מרחוק, תרשמו אותי" (שזה מאוד חשוב אם באתם ליום אחד או לכל היומיים) ועד להרשמה לסדנאות הפרקטיות עם הצוותים של יוסט.
גילוי נאות – יצאתי טמבל (ביום הראשון לפחות)
ביום הראשון של הכנס, הגעתי באיחור להרשמה והגעתי לחצי מההרצאה הראשונה, שהעביר יוסט דה וואלק, המקים והשם מאחורי התוסף, שדיבר על הדברים החדשים שמביאים התוסף בקרוב.
ובזמן הזה שהגעתי, לא הספקתי להירשם לסדנאות (שלרגע לא חשבתי שיהיה Full כזה מהר) אבל ביום השני כבר הגעתי מאוד מוקדם ונרשמתי לסדנה והבנתי בדיוק מה היא מכילה, אסביר בהמשך.
09:15 – 10:00 – יוסט דה וואלק
יוסט היקר דיבר על כמה חידושים שהולכים להיות בכנס וקיבל את כולם בברכה, סוג של דברי פתיחה, ממה שחבר שהגיע מוקדם יותר אמר לי (רונן ווינסטוק, תודות), מדובר בנושא אחד מאוד מעניין, שמדובר באינטגרציה ישירה עם גוגל שתעזור לנו לעשות Fetch ישירות מהוורדפרס לכל עמוד שניצור באתר. יכול לחסוך לא מעט עבודה מול הקונסול של גוגל בתכלס, נראה בהמשך איך זה יעבוד.
10:00 – 10:45 – ראנד פישקין (מייסד moz, Sparktoro וכותב הספר "Lost and Founder")
אמ;לק | הנקודה העיקרית שלו הייתה:
השתמשו ב2 נקודות החזקות ביותר שלכם לשימור ולתגבור הטראפיק: האתר שלכם ורשימת התפוצה שלכם, שני הדברים היחידים שאתם הבעלים היחידים שלהם. (שלא כמו רשתות חברתיות, ויקיפדיה, אמזון ואפילו גוגל)
מי שמכיר אותי, יודע כמה אני מעריץ את הבן אדם, לא לשווא, מה שהוא עבר בחיים, מעט מאוד עברו מתוך כל ה"מצליחנים" האלו, ויותר מזה, הוא נשאר נאמן לקהל שלו ואף נשאר מאוד חברותי לכולם
ראנד, כהרגלו הצחיק את הקהל מהרגע הראשון שהוא עלה לבמה, החל לזוז מצד לצד לראות אם המצלמה תעקוב אחריו (כן, הכל היה מצולם, מקווה שיעלו את זה מתישהו / איכשהו אם בכלל), מעבר לזה, הוא התחיל להראות את המצגת שלו, שדי מוכרת בחודשים האחרונים שמדברת על הדבר הכואב ביותר לאחרונה – חוסר הקליקים של התוצאות בעמוד התוצאות.
אחד הדברים שאני מאוד אוהב במצגות של ראנד, הוא יודע בדיוק איך להתאים אותם לסביבה, הוא לא סתם עושה "קופי פסט" לכל מצגת, אלא מביא נתונים (בעזרת הסטארט אפ שלו החדש Sparktoro) שבאמת מתאימים למקום, שזה הולנד, אירופה.
אפשר לראות בתמונות מהמצגת, הוא מראה כמה כולם הפסיקו להעביר לנו טראפיק, אנחנו משקיעים כל כך הרבה עבודה על רשתות החברתיות ועל יוטיוב בעוד ש"חוץ מלהשאיר את כולם באתר שלהם, הם לא באמת עושים עבורכם כלום, איך אתם לא רואים את זה?" אומר ראנד.
עוד אומר ראנד, גוגל עושים הכל בשביל להביא לעצמם את כל המידע בעולם, מה אנחנו עושים? עוזרים להם, מה עושים בתמורה? משאירים את הגולש שלהם יותר ויותר כבר בעמוד התוצאות מבלי להכניס אותם לאף תוצאה, עברנו לתקופה בה יש מעל ל50% תוצאות בעמוד הראשון שלא מקבלות כלל הקלקות(!!) משמע, הגולש מקבל הכל מבלי הצורך להיכנס לשום אתר. שזה אחלה עבור הגולש, אבל מה לגבינו? אלו שהביאו לגוגל את המידע? איפה התרומה שלנו מרוויחה משהו?
הוא הציג משהו שמאוד אהבתי בעיקר שאומר "אני מעדיף 10 מיילים חדשים או 100 מבקרים חדשים באתר מאשר 10,000 עוקבים חדשים ברשת חברתית" ואם תחשבו על זה, יש בזה הגזמה אבל הגיון בריא, כל מה שקשור אליכם ישירות, יכול להניב יותר בעתיד, אבל משהו שקשור לרשת כזו או אחרת, אלוהים יודע מה זה יועיל באמת עבורכם.
שקף "מפחיד" שהוא הראה, מראה שבין 2016 ל-2018, יש הבדל של 30% ירידה בטראפיק האורגני ו-20% עלייה של "ללא הקלקות" בתוצאות כלל. (מזכיר לכם שבסוף הפוסט שלי, יש ראיון קצר עם ראנד פישקין)
מוזמנים לקרוא עוד אודות הנושא של "CTR מתכווץ" בפוסט האחרון של ראנד פישקין בבלוג של Sparktoro
10:45 – 11:15 (כמה מפתיע) הפסקת קפה
קפה, היה טעים ואפילו הייתה עמדת "בנה לך איש יוסט לגו משלך". מה אתם אומרים, דומה?
11:15 – 12:00 וולף גאנג בלאו, מנהל אסטרטגיות דיגיטליות מוערך ונשיא החברה קונדה'נסט אינט' (אשף בעולם האופנה)
12:00 – 13:30 ארוחת צהריים, שחוץ מכריכים מאוד מוזרים ומפנקים בו זמנית (כל מיני אבוקדו, גריסים, סלומון ושאר ירקות, ליטרלי)
13:30 – 15:00 סדנאות בכיתות קטנות עם צוותי יוסט שהציגו איך אמור להיראות כל תהליך, סדנאות של:
בזמן הסדנאות, היו גם הרצאות בסשן מפוצל, היה לי קשה להחליט, אבל החלטתי לאן הלכתי, אז רק אכתוב לכם את מה שהייתי בו. צר לי 🙂
13:30- 14:15 קרוליין גוון, עובדת ביוסט ובלוגרית מצליחה
אמ;לק | הנקודה העיקרית שלה הייתה:
לעמוד מאחורי הרעיון הראשון שלכם לבלוג ולא להתפתות למחקרי מילים או למפרסמים, כי מאבדים מאוד מהר את הגולשים, הם חכמים יותר, אחרי הכל.
קרוליין אומרת, אחרי שתדעו את התשובות לשאלות הנ"ל, הקהל כבר יבוא לבד. אופטימית משהו.
בכל מקרה, היא נתנה קצת טיפים לגבי דברים כמו מתכונים או מקומות לנפוש בהם שכדאי לכתוב עליהם, תמיד כדאי להוסיף פן אישי, גם אם מדובר במתכון שזה תוכן משוכפל גנרי, תמיד להוסיף 100-200 מילה על המתכון מהצד שלכם, כדי שזה יהפוך להיות מאוד אישי מצד אחד ומאוד "גוגלי" מצד שני.
חשוב לקבל פרספקטיבה של SEO בבלוג שלכם, כמו למשל בניית ההיררכיה שלכם, קטגוריות על וכד', וכששאלתי אותה בחלק של הQNA "לאן את מקשרת יותר, לקטגוריות או לפוסטים" היא אמרה שמשום שהפוסטים ארוכים יותר מתיאורי קטגוריות וכו', אז בהחלט לפוסטים עצמם. היא שנתיים בלבד מתחזקת את הבלוג שלה, אבל עובד מדהים ומקודם להפליא. כפיים.
14:15 – 15:00 ג'ייסון ברנרד, יועץ SEO וותיק ומקצוען (המוח מאחורי Kalicube.pro) דיבר על איך ומה הוא בעצם הגרף הידע של גוגל (knowledge graph)
אמ;לק | הנקודה העיקרית שלו הייתה: (סיכמתי בבולטין ברשותכם)
גם כאן, אם יש משהו שאהבתי מאוד, הבחור מאוד חם וחי על הבמה, הוא יודע להעיר (אתם לא מבינים כמה זה חשוב בכנס גדול וארוך שכזה) והוא יודע לדבר תכלס, עם כל זה שגם ככה מדובר בנושא מאוד מקצועי ומאוד מורכב, הוא הצליח להעביר את המסר העיקרי.
15:00 – 15:30 קפה, מפתיע #2
קפה, יופי.
15:30 – 16:15 כריס ג'ונס, LSEO – קישורים, רמה מתקדמת
אמ;לק | הנקודה העיקרית שלו הייתה:
תעשו outreach ותעשו PR לבניית מותג וככה תשיגו קישורים. כן, שום דבר חדש לא היה פה.
שתבינו, כריס ג'ונס, אחד האנשים הוותיקים בתחום (מעל 18 שנה בתחום) עם חברת SEO מפוארת, עם וותק של מעל ל400 מאמרים באתרים המוכרים ביותר בתעשייה, 3 ספרים ומעל ל100 הרצאות על הבמה ועל כל זה, הוא גם אחד מבין 10 ה Certified YOAST Partner (נכון שלא ידעתם שיש כזה?). ועדיין, כמו בכל כנס, יש תמיד מישהו שעף על עצמו ולא אומר כלום בהרצאה עצמה. כמו שאתם יכולים לראות בתמונות, הוא הציג את כל הדברים הרגילים ביותר בקישורים ויותר מזה, סתם חפר כמו מאמר בתוך המצגת, מאוד לא מוערך לדעתי, אבל היי, הוא בין ה10 וכו' וכו'.
16:15 – 17:00 רפאלה איזדורי, יוצרת מותגים על בניית מותג
אמ;לק | הנקודה העיקרית שלה הייתה:
מותג זה לא עניין של שם או לוגו, אלא חוויה כוללת, הווייב הכללי. לא לבנות שם או לוגו אלא לבנות חוויה, בדיוק כמו שנייק זה לא המותג, אלא חוויית הריצה, הבריאות וכו'.
לרפאלה נראה שיש וותק ומקצועיות שאין עוררין עליה, אבל הבעיה שלה היא שהיא קצת כבויה ואולי אפילו קצת מרדימה, ועדיין, הצליחה לגעת במסר החשוב, לבנות מותג זה לא דבר שקורה ביום, אלא משהו שקורה רק אחרי שמכירים את הנישה בצורה מדויקת ומכירים את קהל היעד, רק ככה אפשר ליצור מותג.
17:00 – 20:00 ארוחת ערב, שזה בעצם "לכו מפה תחזרו מאוחר יותר"
אז הלכתי לאכול וחזרתי ב20:45, למה? כי ב20:00 הייתה הרצאה לנשים בעיקר, איך להתגונן ומה אפשר לעשות בעולם הסייבר והדיגיטל, שמעתי שהיה מאוד מרתק ומדכא בו זמנית, עולם קשוח אין ספק אני מתאר.
20:45 – 21:30 – ג'ונו אלדרסון, 3 החוקים על "גלובל"
הרצאה שהייתה יותר תיאטרלית ולאו דווקא מקצועית, בסך הכל הרצאה די חביבה, זה מרצה שניסה להגזים ולדבר לקהל כאילו היו "אזרחים החדשים" בעולם עתידתי שנקרא "גלובל" (כן, כאילו גוגל) שכביכול נכנסה לעולם עתידני שבו יש אזרחים ולכל אחד יכולה להיות גישה להיות ברשימה הגדולה של "גלובל" שזה יוקרתי וכדאי מאוד ועל מנת להופיע בתוצאות הראשונות על האזרח החדש לקיים 3 חוקים:
מאוד חמוד, צייר את העולם של גוגל בתור משהו מאוד כוחני ושולט, מפתיע מאוד. היה מהנה, אחלה דרך לסיים את היום הראשון של הכנס. (כן, אנחנו עדיין ביום הראשון של הכנס) בגדול, הייתה הרצאה מאוד מרעננת אבל אין מה לעשות, מקצועיות, לא הייתה פה, רק בידור בעיקר.
ומשעה 21:30… משקאות וכיף! וו הו! (שזה מינגלינג כמו בבוקר, רק שיכורים)
08:30 – 09:15 – רישום והרשמה לסדנאות
כן, הפעם הגעתי בזמן ונרשמתי לסדנת מחקר מילות מפתח (ספוילר: אמנם אני יודע מה קרה שם, אבל לא הגעתי. חזרתי חולה למלון, בעוד שחבר אחר ממלטה היה בסדנה ואמר שפשוט הצוות מסביר מאילו אפשר להוציא ביטויים ונפחי חיפושים, לדעתי רובכם מכירים את הכל. די בסיסי לחלוטין כמו שהבנתי מכל הסדנאות)
09:15 – 10:00 אליידה סוליס / איך לעבור מיגרציית אתר מורכב בשלום
אמ;לק | הנקודה העיקרית שלה הייתה:
גם כאן, כמו בלא מעט מההרצאות, היו נושאים שכולנו מכירים, אבל ללא ספק אליידה (Aleyda) סידרה את זה באופן מאוד מסודר ומובן, בגדול, למשל, קחו כמה טעויות נפוצות:
אליידה מציעה לסרוק אתרים גדולים דרך תוכנות ענן ולא בעזרת "הצפרדע הצורחת" כדי להיות בטוחים שאנחנו תופסים הכל.
כמה חוקים מתוך המצגת:
10:00 – 10:45 Els Aerts / "אהוב את המשתמשים שלך והשאר יבואו לבד.."
אמ;לק | הנקודה העיקרית שלה הייתה:
קבוצות מיקוד הן לא בדיקת חווית משתמש, נקודה סופר חשובה. היא ממליצה תמיד לעשות מבחנים של חווית משתמש ולעשות AB TESTING כי רק ככה מגיעים לתוצאות ל-CRO ולא "לשאול חברים". הרצאה מעולה וממוקדת לנושא הבדיקות (בעיקר היו דוגמאות משלה)
11:15 – 12:00 – יוסט דה וואלק + אלברטו מדינה (ראש מחלקת אקו סיסטם CMS בגוגל)
כאן בעיקר היו שאלות ותשובות מצד יוסט וגם מצד הקהל, בגדול? הזכירו שוב ושוב כמה גוגל מאוד ידידותית לוורדפרס וכמה היא מנסה להשיג את האחדות הזו בין וורדפרס לגוגל, אלברטו סיפר שהם גייסו 5 מפתחים חדשים מעולם הוורדפרס (אחד מהם עובד לשעבר של יוסט, ללא ספק רגע מעולה לעיציקה ליוסט שהיה על הבמה).
גוגל מספרים שהם עובדים מאוד קשה על להגיע לתוספים שיהיו מבית גוגל ולא מבית "כל אחד אחר שהוא לא גוגל". ולכן, הגיוס החדש ומעולה שלהם. (וזה אחרי שהם ניסו לשלוח תוסף לוורדפרס שפותח על ידי הגאונים של גוגל שקיבלו סירוב מחנות התוספים של וורדפרס, אירוני משהו).
זהו, לאחר שכל זה היה וקרה, היו רק הסדנאות ופנאל דיון כללי, לצערי, כבר לא יכלתי להישאר (אנטיביוטיקה זה לא כיף) אבל ממה שהבנתי, ללא ספק שאלות כלליות על עולם הSEO.
חשוב להבין, שהיו שם הרבה מאוד חברות SEO אבל גם בעלי אתרים שמקדמים בעצמם את האתר בעזרת התוסף יוסט שחשבו שזה יספיק להם. ללא ספק הפכתי את נושא הכנסים בחו"ל לתחביב, תתכוננו 😉
אז עליתי לרכבת לאמסטרדם, והנה הוא עומד שם, ראנד פישקין, מחפש לו מקום לשבת. לא זוכר מה רציתי לעשות או לאן רציתי לנסוע, אבל בהחלט ידעתי איפה אני רוצה לשבת.
אז שאלתי יפה מאוד "ראנד, מה הסיכוי שאני יושב לידך קצת לקשקש ולאכול לך את הראש?" הוא בהחלט צחק אבל אישר בשמחה והתיישבנו, צחקנו אפילו הספקתי לספר לו על החברה שלי, על הייבר, על עולם הSEO מהפרספקטיבה הישראלית ואיך אנחנו מרגישים שכלום עוד לא מגיע אלינו כמו שצריך.
בשיחה, הסברתי לו כמה גוגל אמנם מראה פה ושם סכמה כזו או אחרת, אבל לא באמת מתקדם כמו בארה"ב ובטח שלא מציג את גרף הידע בצורה מלאה, לטוב ולרע. אז הוא הסביר לי כמה דברים ואז עצרתי אותו ושאלתי "מה דעתך שנעשה את זה כראיון שאשתף את הקהל הישראלי?"
לא רק שהסכים הבחור האדיר והנחמד הזה, הוא אפילו הציע שנעבור לקרון אחר שיהיה לנו שקט ושנוכל לצלם את זה בקלות. ראנד, אני מעריץ אותך, לא רק על הדרך שלך (כי היא מאוד דומה לשלי) אלא גם על הדרך שאתה עדיין אנושי, בואו, אני מכיר מיליונרים שהצליחו, ולא מוכנים להגיד שלום, בטח שלא סלפי וראיון ברכבת.
קחו את הזמן הפנוי שלכם ותעשו משהו שאף חברת SEO לא יכולה לעשות, גם אם תשלמו לה כפול ממה שביקשו מכם. קידום אתרים, אפשר לעשות לבד, אם יודעים את הנקודות הרגישות של גוגל.
כל הזכויות שמורות לשמוליק דורינבאום (שמול) קידום אתרים