רוצים ללמוד איך לקדם את האתר שלכם בעצמכם?
קחו את הזמן הפנוי שלכם ותעשו משהו שאף חברת SEO לא יכולה לעשות, גם אם תשלמו לה כפול ממה שביקשו מכם. קידום אתרים, אפשר לעשות לבד, אם יודעים את הנקודות הרגישות של גוגל.
עמוד הבית » מה זה סטוריטלינג (Storytelling) + דוגמאות מעולם האונליין והאופליין
פשוט מאוד, לשווק באמצעות סיפור כזה או אחר. החל מסיפור שמאחורי המותג ועד ל"להאניש" את המותג באמצעות סיפור שלם
על מנת לשכנע ולקרב לבבות בצורה קלה יותר מאשר לעשות קמפיינים של פרסומים כלשהם.
תתחילו מלחשוב על המציאות ועל היום יום שלכם, שימוש בסיפורים אישיים של העסק ושיווק שלהם באמצעות המדיות כמו פייסבוק, יוטיוב ואפילו פודקאסטים וניוזלטר
לפני שבועיים הייתי בהליכה הרגילה שלי על טיילת בת ים, לינקין פארק באוזניות, כובע צמר ששומר על האוזניות בעיקר ותיק קטן על הגב עם מים והמשאף (אין מה לעשות, אסטמתי מילדות) וראיתי מודעה ענקית מעל הראש שלי באחד משלטי החוצות. זה שיגע אותי ש80% מהמודעה הייתה כולה מוקדשת לתמונה ענקית של בקבוק של קוקה קולה, אבל ברקע, רואים מישהו (או מישהי, לא רואים בדיוק) באולם. למה בעצם?
הבאזוורד בשנים האחרונות שנקרא סטוריטלינג נאמר לא מעט בין אנשי השיווק או בקבוצות השיווק השונות שקיימות היום בפייסבוק ובאתרי הפורומים השונים. העניין הוא לדעת איך להשתמש במילה כזו גדולה ועניינית לעולם היבש של העסקים (ברוב המקרים לפחות).
נתחיל מהאובייס, מדובר בלספר סיפור. כל אדם ואדם, מסתתר מאחורי סיפור גדול או קטן, עדיין, יש סיפור מאחורי הקלעים שמספר מה הוא עבר בחייו האישיים ובשל הסיפור שלו, יכול מאוד להיות שהוא יעניין יותר.
קחו דייט למשל, אם צד אחד יהיה משעמם ללא סיפורים או הסברים מעניינים על עצמו ועל חייו, הוא יעניין את הצד השני פחות. לא משנה אם הגבר או האישה, ברגע שאין משהו מאחורי העיניים והלב, הצד שני פשוט ישתעמם, הדייט ייגמר מאוד מהר, ובואו רק נגיד, שהחשבון יהיה קטן והחזרה הביתה תהיה מהירה יותר.
פה הסיפור שלנו הוא בונה את העסק בצורה שתגרום ללקוח הקצה שלנו להרגיש שהוא יושב בסרט מתח, ולכל אורך הצפייה שלו, הוא יושב ממש על קצה המושב ומחכה לסצנה הבאה.
גם הכותרת הזו גרמה לכם קצת לשבת על קצה הכסא, נכון? זה משום שהבנתם שאני הולך איתכם לפתרון, למקום של "הנה אני פותר לכם את הבעיה שלכם" כי זה בדיוק מה שכל עסק רוצה, שיפתרו לו את הבעיה. תחשבו על זה, אם אתם בונים ציפייה נכונה לקהל יעד שלכם, אתם תצליחו לתפוס את האדם ולהראות לו שאתם יודעים מה אתם עושים, וזה למה אתם עושים את זה.
כל פרסומת של אפל, של נייק, של קוקה קולה ובעצם של כל חברה גדולה שאתם מחוברים אליה עם תלות מוגזמת למותג, בעצם מכילה סיפור. אני אתן לכם דוגמא מושלמת מהשלט שראיתי ברחוב בתחילת הכתבה, מה יש בעצם בשלט הזה חוץ מגודל ענקי של בקבוק?
הסיפור. הרגע הזה שהרקדן בעצם בחר בקוקה קולה כחלק מהחיים שלו, הוא לוקח את הבקבוק איתו למקומות שהוא הולך אליהם, ולא סתם, למקומות בו הוא מרגיש כחוויה או במקום שהוא אוהב להיות (לא מדובר במקום שלילי כמו שאתם מבינים מהשלט). יש פה הרבה יותר מפרסום, יש פה סטוריטלינג 101 בצורה הכי טובה שיש בתמונה אחת קטנה.
אותו דבר אתם יכולים לראות בארץ בכל הקשור לחברות הסלולר, כל פרסומת מתחילה ונגמרת בבחירה של משפחות בחבילה ולאו דווקא במחיר, כולם הולכים למקומות של חיבור לסיפור ולא חיבור למחיר או למוצר, תיזכרו רגע, מתי בפעם האחרונה ראיתם פרסומת של חבילות סלולר וממש היה בפרסומת מכשיר סלולרי? זהו, שלא צריך, מוכרים סיפורים וחוויות, לא מוכרים מוצרים.
כל הרצאה שלי, תמיד מתחילה בסיפור על מי אני ואיך נכנסתי לתחום, וזה לא כי אני שחצן (אוקיי אולי לא רק בגלל זה) אלא בגלל שאני רוצה להראות איך אני התחברתי לתחום הזה, איך אני נכנסתי לכל העולם הזה שרציתי לעזור לעסקים ולא רק "לעשות כסף", אני כאן כדי לפתור את הבעיה הגדולה ביותר של כל עסק – להשיג לקוחות חדשים.
רק אחרי שאני מראה ללקוחות שלי איך אני בעצמי ניסיתי להגדיל את מספר הלקוחות שלי לעסק (שלא היה קידום אתרים בהתחלה) אז הבנתי כמה קל היום להביא לקוחות בעזרת קידום אתרים אורגני בגוגל.
לא רק זה, כי גם כשהתחלתי ללמוד SEO והתחלתי לקדם ואפילו הייתה לי חברה ראשונה בבעלותי ב2008, קיבלתי לצערי הרב סרטן, ומחוץ לעובדה שסגרתי את החברה, הייתי שנה וחצי בבתי חולים, האם זה היה משהו רע? לא ממש, כי אני מספר את זה לא מעט בהרצאות, בסמינרים וכמובן אפילו מול לקוחות. שדאז היה בעצם הזמן הטוב ביותר שלי ללימוד SEO כמו שצריך מבלי שיפריעו לי. חדרי בתי חולים יכולים להיות מאוד שקטים כשרוצים.
אתם מדברים אל הצד השמאלי של המוח אצל הלקוח:
כל מה שאתם מדברים, כותבים ומסבירים ללקוחות שלכם ברמה המקצועית (לא משנה באיזה תחום אתם) אתם בעצם מוכרים את המקצועיות שלכם, שזה מעולה, אבל מקצועיות מדברת אל הצד השמאלי של המוח של האדם שיושב מולכם, שזה לחלק ההגיוני. שזה אחלה, אבל זה לא מספיק, כי כשמדברים לחלק הרציונלי, יעלו שאלות רציונליות של לקוח:
כל השאלות האלה, רציונליות ומאוד חשובות ללקוחות מהצד השני, מהסיבה הפשוטה, שהראיתם להם נכונות מקצועית, אבל לא אישית. (ולא, שיח חולין ראשוני על הילדים שלכם, זה לא מספיק)
כל מה שתשתפו, תסבירו ותראו ללקוח שלכם ברמה האישית (לא משנה באיזה תחום אתם) אתם בעצם מוכרים את האנושיות ואת המוח שנמצא מאחורי החברה, כשאני מספר שאני לקיתי בסרטן והחלמתי בעזרת מחשבות חיוביות ולא מעט תפילין (כן, זה עזר לי כמדיטציית בוקר, מוזמנים לקרוא על הסיפור שלי בYNET) הלקוח קודם כל בשוק קטן אבל מבין שעומד מולו אדם שעבר דבר או שניים בחיים, ויותר מזה? בעקבות הסרטן, אני לא לוקח סתם פרויקטים, אני לא מכביד על הראש שלי עם דברים שלא יעשו לי טוב, ובמקרים של היום, גם לא ארצה שאף אחד מהעובדים שלי ירגישו מבואסים עם הפרויקטים, אז אני בורר למוות את הלקוחות שלי, זה טוב לשני הצדדים.
אני לא אומר את הדברים שכתבתי כאן סתם, אני אומר את זה מניסיון, כל לקוח שהגיע אלינו זה היה ליד שהגיע כי "שמעתי שאתם אוהבים את הלקוחות שלכם יותר מאת הכסף שלהם" ואפילו כשנתתי מחירים שאחרים חילקו ל12 חודשים, אני תמיד הסברתי שיש לזה סיבה אמיתית ולא "שיווקית". ו-וואלה? וזה עובד וזה יעבוד אפילו יותר בהמשך, כי אנחנו אפילו עוד יותר בוררים מתמיד אחרי שגם Highver נמצאת כבר בטסטים פנימיים לקראת השקה ואנחנו יודעים מה אנחנו הולכים לתת לעולם הלקוחות והמקדמים באותה מידה.
בסך הכל, לקוח רוצה לדעת שהוא מפקיד את הכסף בידיי משהו עם משמעות, ולאו דווקא למישהו עם ידע.
תהפכו את עצמכם לבידול אמיתי, אל תיהיו "אפל" אלא תיהיו "סטיב ג'ובס". מזכיר לכם, אפל לא רק "קוד סגור" אלא גם "משפחה סגורה", נכון? כי כל אפל'יסט מראה כאילו זה הדבר הטוב ביותר שקרה לו בחיים ושהוא זה בעצם אפל, בקטע של "אתם האנדרואידים לא כמונו, אנחנו טובים יותר" זה לא סתם. זה כי אפל מדברים לחלק הימני, לעולם לא "יש לנו מכשירים מדהימים" אלא "אנחנו רוצים עתיד טוב יותר לכדור הארץ ולקידמה" בצורה הכי מתנשאת ומוגזמת.
אגב, למה אתם חושבים שהריאלטי כל כך מצליח? למה פרזנטורים היום הפכו להיות סלבס מריאלטי ולא דוגמניות כמו פעם? משום שהיום אנשים מתחברים לאנשים, הם לא מתחברים למותגים. אנשים אוהבים לראות פוסטר ענק של אביבית בר זהר, לא כי היא יפה, כי הם זוכרים אותה, זוכרים את הלב שלה או את השיחות שלה, התחברו אליה, הרבה יותר מאשר ליופי שלה. (אפשר להגיד את זה על כל מתמודד "טוב" שם שהיה בתכלס)
תסתכלו על התמונה הבאה ותגידו לי מה אתם מרגישים:
אם הרגשתם חמלה, הזדהות או אפילו דגדוג של דמעה, זה או כי עבר לכם כל הסרט כבר בראש (הסרט UP) או שפשוט הזדהתם עם רגע מאוד מרגש של זוג מבוגר. בכל מקרה, כשאנחנו שומעים על חצי מיליארד אנשים שמתים בסרטי MARVEL אנחנו אומרים "וואו זה הרבה" וממשיכים לסצנה הבאה, אבל כשזקנה אחת מתה בסרט UP מבלי להגשים את החלום שלה, וכל הקולנוע מירר בבכי (כן גם אני), למה? כי זה היה סיפור אישי ומרגש.
לפעמים כל מה שצריך, זה סיפור אישי בשביל לספר את הסיפור העסקי. לא תמיד זה צריך להיות סיפור על סרטן, אחרי הכל זה לא הסיפור העיקרי מאחוריי, הסיפור שלי הוא פשוט סיפור אישי של עסק שניסה להצליח ואז גילה את ה-SEO ולכן החלטתי להעביר את הלאה, ומאז שהחלטתי את זה, לא הפסקתי לספר על ה-SEO, החל מכתיבת מאמרים מקצועיים על כל נקודה בתחום ועד להרצאות בכל המכללות המוכרות בישראל (מהאקר יו, פסגות, בצפר, מכללה למינהל וכו'..)
תבינו: אני מצליח להראות ללקוח שלי, לא משנה כבר באיזו דרך, שאני פה בשביל ההצלחה שלו, כי אם אני מביא לו פרנסה – הוא מביא לי פרנסה. זה ממש פשוט, ולכן אני הולך עם כל הידע שלי ועם כל הכוח שלי על כל לקוח שלי.
ומה לגבי כל ריאטלי השירה? סתם ככה כולם דומעים כשמישהו שר ישירות לאבא שלו? או לילד שלו? הרי השיר עצמו "ילד של אבא" של מוקי (אדיר אבל) כבר יצא מכל החורים, זה פשוט עניין של חיבור. עסק, זה לחלוטין אותו הדבר מול הלקוחות שלו. הבוחרים של הריאלטי, פשוט רוצים לדעת שהם בוחרים במישהו עם משמעות.
כל מה שאתם צריכים לעשות, זה ללמוד איך להוציא את העסק שלכם בתור סיפור אמיתי וכנה מול הלקוחות ולהפסיק לנסות למכור ללקוחות שלכם את הסיפור של "יש לכם בעיה ואני יודע לפתור אותה" ויותר ללכת ל"יש לכם בעיה שגם לי הייתה, אז למדתי איך לפתור אותה לעצמי, ועכשיו הגיע תורכם"
קחו את הזמן הפנוי שלכם ותעשו משהו שאף חברת SEO לא יכולה לעשות, גם אם תשלמו לה כפול ממה שביקשו מכם. קידום אתרים, אפשר לעשות לבד, אם יודעים את הנקודות הרגישות של גוגל.
כל הזכויות שמורות לשמוליק דורינבאום (שמול) קידום אתרים