אם יש משהו שהשתנה מהשנה שעברה – זה נושא המיתוג של עסקים באינטרנט ואיך גוגל נלחץ מאנונימיות. גוגל מחפש מותגים ואנחנו כאן כדי להשתנות מעסק קטן, לעסק ממותג.
הבעלים של חברת "שמול קידום אתרים" ומקדם אתרים כבר 13 שנה בשוק הישראלי והבינלאומי
יש 5 דברים שאתם באמת צריכים להתמקד בהם ב-2020 בשביל להתקדם בגוגל, ואני כאן, בשביל למקד אתכם.
מה שאני בא לדבר איתכם היום, על חמשת הדברים שבאמת יכולים לעשות, כל אחד לדעתי, בשביל באמת להתקדם בתוצאות.
עכשיו אתם לא הולכים לראות כאן "תשיגו יותר קישורים לאתר שלכם", "תכתבו אחלה תוכן" (סופר נדוש ואני לא יכול כבר לשמוע את הדברים האלה) או "להתרחק מ-WIX" או "בואו לוורדפרס"
אתם צריכים להבין, אנחנו נמצאים כרגע בעולם שבו יש אתר אינטרנט (גוגל, כן?) שמחפשים בו 3,000,000 איש בדקה, משמע, 3,000,000 חיפושים, שמתוכם 15% הינם חיפושים שלא נעשו מעולם ואנחנו באמת צריכים לדעת להתפתח, אם 15% חיפושים, זאת אומרת מיליונים של חיפושים הם כל פעם חיפושים חדשים, אין יותר קידום אתרים פרה-היסטורי של 2003, יש היום, דברים שאנחנו צריכים לדעת לעשות ובשביל זה אתם כאן.
אני קודם כל רוצה להוציא רגע את הבסיס החוצה, כל מה שקשור לכך שהאתר שלכם הוא באמת:
מה שבטוח, זה הבסיס. כל מה שמעבר, זה סעיפים שאנחנו צריכים לדעת איך אנחנו באמת מתקדמים בתוצאות לפחות במיוחד, ב-2020
אז בואו נדבר כבר, על הסעיף הראשון, הסעיף הראשון, בעיניי, הוא עניין של מיתוג. גוגל יותר ויותר מעדיף היום מותגים, שימו לב, משהו שיצא יחסית בשנה שנתיים האחרונות, כל עולם ה-YMYL, העולם הזה בעצם מראה על זה שגוגל תמיד שם עין קצת יותר בוחנת, על כל מה שקשור לאתרים, שעלולים לקחת כסף מהבן אדם.
אז קודם כל אני ממליץ לעשות עמוד שנקרא "אודות הכותב", מי כותב את התוכן באתר הזה? תראו בעצם לגולשים שלכם, וגם לגוגל, איזו יישות עומדת מאחורי האתר הזה? האם זה מישהו מוכר? האם זה מישהו מומחה בתחומו? אם כן, יש עוד מקומות שכתוב את זה, מעבר לאתר שלכם? כי כל אחד יכול לכתוב שהוא מומחה. השאלה אם השם הזה מוזכר בעוד כמה מקומות, אנחנו תכף נגיע גם לזה.
בכל פוסט, בכל מאמר שיש לכם באתר, תוסיפו למטה "מאמר זה נכתב ע"י שמול קידום אתרים, או שמוליק דורינבאום, מומחה לקידום אתרים כבר מעל ל-15 שנה" ואתם צריכים לקוות שגם באתרים אחרים חיצוניים יש את זה, (אנחנו תכף נגיע גם ל-איך את זה עושים)
הדבר השני שאתם יכולים לעשות בכל ההקשר למותג שלכם, זה בעיקר לדאוג שכל הסושיאל, כל מה שמסביב, ברמת המדיות החברתיות, יקיפו ויגידו את אותן מילים של היישות עצמה.
זאת אומרת, אם יש עמוד פייסבוק, אם יש עמוד אינסטגרם, טוויטר, לינדקאין, משהו שבאמת יכול להציג את זה שאתם מומחים, או את השם של החברה שלכם, או במיוחד כמובן, את היישות שעומדת מאחורי זה, זה יוכל להציג את הסטוריטלינג השלם מול גוגל.
גוגל רוצה לדעת שיש מישהו שעומד מאחורי האתר הזה ולא סתם אתר שקיים ויש בו המון מילים, כי גם המילים הנכונות יכולות להיות בעיה כשזה לא מישהו אמיתי, מישהו מקצועי שאומר את המילים האלה. ולכן, אני ממליץ תמיד לחבר את זה בקורלציה מושלמת, תדעו שהיום יש מעל ל-50% מהחיפושים בגוגל, יש לפחות, סרטון אחד של יוטיוב (אם לא סרטון אחר) משמע אתם רוצים להופיע גם שם.
הסעיף השני שאני רוצה לדבר איתכם, זה כל עולם שנקרא CTR, ה Click Trough Rate, משמע, כמה באמת מקליקים עליכם לעומת כמה אתם חשופים בתוצאות. כי יש לנו לקוחות שמגיעים אלינו וגם כשהם מקומות ראשונים בגוגל, זה לא אומר שמישהו לוחץ על התוצאה שלהם ולכן אתם צריכים לדעת לשפר את זה, הן אם זה אתם מקדמי האתרים או הן אם אתם בעלי האתר.
אז הדבר הראשון שאני ממליץ לכם לעשות כדי לשפר את ה-CTR, זה קודם כל שנות את הטייטלים. היום הרבה מאוד אנשים רגילים שהטייטל (Title, משמע, כותרת הדפדפן שמופיעה רק בתוצאות ולא בתוך האתר) היא קצת גנרית מדי, היא קצת בנאלית מדי, ולפעמים, אפילו סתמית לחלוטין.
לפעמים אפילו סתם כתוב "צימר | צימרים | צימר של הצימרים של הצימר" רק כי אנחנו רוצים להקיף את כל הביטויים האלה. אין שום סיבה לעשות את זה, ככל שתיהיו יותר מושכים, ככל שיותר ייכנסו לאתר שלכם, מן הסתם גוגל יבין שמדובר פה באתר שמושך גולשים ומעניין.
אך שימו לב, בגלל כל העדכונים האחרונים שיצא לגוגל, אם זה ראנקבריין, BERT ו-Hummingbird, וכל מיני עדכונים בגוגל עם שמות מפוצצים שבסופו של דבר, מדברים על חווית המשתמש.
אם מישהו ייכנס לאתר שלכם וייצא חזרה לעמוד התוצאות, גוגל יבין שאתם חרטטנים בגדול ויפסיק להציג אתכם בתוצאות. אבל אם הצלחתם למשוך את הגולש, הוא יישאר באתר, ימשיך לגלוש ואולי אפילו יסגור את האינטרנט אחרי שהיה באתר שלכם, זה רק מראה כמה אתם נכונים לקהל היעד שלכם ולכן ישאיר אתכם, אם לא אפילו כמובן יעלה אתכם למעלה.
הדבר השלישי שאני רוצה לדבר איתכם, זה כל עולם התוכן, עכשיו שימו לב, אני לא אומר לכם פשוט "תצרו תוכן" בגלל שזה סופר אובייס, אני דווקא מדבר על משהו הרבה יותר חשוב.
אתם צריכים לדעת איך לעניין, את הגולשים שמגיעים אליכם, להגיד שהתוכן הוא מדהים, ולהגיד שהתוכן מקורי וייחודי, זה נחמד והכל, אבל אם אתם מנסים להיות יותר מדי מקוריים ויותר מדי ייחודיים עד לרמה שאתם משכתבים את כל הנושאים שאתם שומעים מסביב (ואני רואה את זה אצל הרבה מאוד לצערי הרב) אתם על גבול ה-Fake News.
אתם צריכים לדעת לייצר תוכן מקורי, אך עם זאת, עדיין לדבוק בנתונים שמדברים עליהם בחוץ, אם אתם רוצים למשל לדבר על נושאים עדכניים, אקטואליים כמו לדוגמא ה"קורונה":
אל תזרקו מספרים גדולים רק כדי להגיד שאתם הראשונים שאמרתם את זה, כי אם אתם הראשונים שאמרתם את זה בעצם והאתר שלכם לא כל כך מוכר בתחום החדשות, גוגל יסתכל עליכם בתור Fake News ויעלים אתכם מהתוצאות, שלא לומר אולי אפילו יעניש אתכם.
קחו את ה-Knowledge Graph של גוגל (גרף הידע) הדבר שהם עושים, זה דבר מאוד יפה, הם לוקחים הרבה מאוד שאלות שאנשים שואלים בגוגל, בודקים את התשובות בהרבה מאוד מקומות (אמינים מן הסתם) ובסופו של דבר מציגים אותן בתוצאות, העניין הוא שאתם צריכים להתייחס לאתר שלכם, בדיוק כמו ה-Knowledge Graph, שאלו את עצמכם:
גוגל לפני שהם לא מוצאים את הפיסת תוכן הזו בעוד כ-20 עד 40 מקורות מידע שונים, הם לא יציגו אותם בתוצאות, בטח שלא ב- Knowledge Graph, ולכן אתם צריכים לחשוב איך אתם מציגים מידע ש-נכון, הוא נמצא בעוד כמה אתרים אבל אני כותב את זה עם הערך המוסף שלי.
הדבר האחרון לגבי התוכן שאתם צריכים לחשוב עליו
זה לכתוב חד וברור
תפסיקו לכתוב יותר מדי מילים רק כדי שזה יישמע הרבה יותר ארוך, תפסיקו לעטוף את זה במילים נחמדות ובסופרלטיבים, ככל שתכתבו יותר פשוט וברור ככה גוגל יוכל לקחת את זה, לעשות קורלציה עם השאלות שיש בגוגל ובהתאם לזה להציג את האתר שלכם.
ככל שתכתבו יותר פשוט – הגולש יבין את זה, ואם הגולש יבין את זה – גם גוגל יבין את זה. סופר פשוט.
אני אתן לכם את כלל האצבע שלי – כלל אחד פשוט
הרבה מאוד מהאנשים כותבים כי זה נשמע להם מעולה, אבל בסופו של דבר, אם הבן אדם הפשוט, לא יכול להבין את זה, אתם לא פוגעים בקהל היעד, קהל היעד של רובכם – הוא כולם.
יש מעט מעט מאוד תחומים שצריך לכתוב בצורה כזו גבוהה שרק הם יבינו את זה, או בצורה כל כך מקצועית שרק הם יבינו את זה, אתם לא אמורים להיות שם ברובכם לפחות.
תלמדו מבוב מארלי, שפעם אמר "אני כותב שירים שאפילו ילדים יכולים להבין אותם" למה? כי הוא רצה שזה יגע בכולם. תלכו גם אתם על אותו כיוון, גם גוגל יבין את זה ויהיה לו הרבה יותר קל לקדם אתכם בתוצאות.
(*תודה לנועם מזרחי, התלמיד שלי בקואליקס שלימד אותי את הפרט הזה על בוב מארלי)
הנושא הרביעי שלנו הוא סופר פשוט, עולם ה"קישורים", שימו לב, אני לא אומר לכם פשוט "תשיגו יותר קישורים", כי זה סופר אובייס. אני לא הולך לשם, אני הולך למקום הזה – שוב, עניין המיתוג.
אם אתם שמים לעצמכם קישורים בתור יעד, זה מעולה ואין שום בעיה. רק תפסיקו לקשר מאתרים אחרים, באנקור טקסט (טקסט העוגן) מדויק, אני מוכן להגיד שברמת פרופיל הקישורים המלא שלכם, צריכים להיות כמה קישורים כאלה כדי להוכיח לגוגל על מה מדובר, קידמתי אלפי אתרים ללא אנקור מדויק ויותר מזה, מי שמכיר את הפעילות שלי, יודע שקידמתי כמה אתרים גם ללא קישורים בכלל. גם בתחומים תחרותיים מאוד.
העניין הוא בסופו של דבר זה אם אתם כבר משיגים קישורים, תשיגו קישורים בשם המותג עצמו, תראו לגוגל שעוד אתרים אחרים מדברים בתור "המישהו המומחה הזה שאתם" שעמוד מאחורי המותג שלכם. כי זו המשמעות האמיתית של E.A.T.
הסעיף החמישי והאחרון שאני רוצה לדבר עליו הוא עניין ההיסטוריה, מי נמצא היום במיקומים בגוגל, מה הם עשו כדי להגיע לשם. שימו לב, אני לא אומר לכם בעצם "תיכנסו לאתרים האלה, תראו על איזה ביטויים הם מקדמים וקחו את זה לעצמכם" כי זה לא נקרא לעשות מחקר מילות מפתח, אלא מחקר מתחרים. זה בסך הכל יגיד לכם על מה הם מקדמים, אבל אני לא מתכוון לזה כרגע.
אני מדבר על זה שאתם צריכים לקחת את מה שהם עשו ותנסו להבין, מה הם מציגים? יותר מידע, אינפורמציה בלבד? או שמא הם נותנים שירותים באתר שלהם, בעלי מקצוע כלשהם? האם הם בכלל מציעים מוצר כלשהו? או שמא רק מידע על התחום בלבד. איך הם הגיעו בכלל לעמוד הראשון בתכלס?
אז נכון שלא את כולם אתם יכולים לדעת, את כל האסטרטגיה בכללותה, אבל אתם לגמרי יכולים להתחיל משם ולנתח את זה בשביל לחשוב בעצמכם "איזה אסטרטגיה אני צריך בשביל להתקדם בתוצאות, עם יותר קישורים? עם יותר תוכן?" ואל תתחכמו – תשפרו.
אם אתם רואים בעמוד הראשון בתוצאות שכולם מדברים על "השתלות שיניים" לצורך העניין, וכל אחד מהעמודים שם פשוט אומר "10 הרופאים המומלצים להשתלות שיניים" קחו את זה צעד אחד קדימה, תכתבו מאמר, סופר רציני וארוך שמדבר על "איזה רופאים הרופאים בוחרים" תנסו לצאת קצת מהקופסא.
אני יכול להגיד לכם שיש הרבה אנשי SEO בחו"ל שאומרים, מה הבעיה? אם מישהו עושה "100 הכלים הטובים ביותר של.." אתם תעשו "150 הכלים הטובים ביותר.." אל תתחכמו – תשפרו. תבואו עם נקודת מבט אחרת כדי שאתם תוכלו להיות האלה – השונים ולא להיות אותו דבר בדיוק – אבל מתחרים.
בסופו של דבר, הרוב נשאר אותו דבר יחסית, הטכני – הוא אותו בסיס מהיום הראשון שגוגל היווסדה ב-1998, אולי רק חווית המשתמש השתנתה ברמה הטכנית כי אפשר להוסיף סכמות (Schema), אפשר לסדר זמני טעינה, אפשר לסדר את המובייל לעומת הדסקטופ, מעבר לזה דברים שהשתנו – קישורים? הם עדיין כוח עליון, רק שהפעם הייתי מציע לכם ללכת יותר על מיתוג מאשר ללכת על כמות.
תוכן – לא הרבה השתנה, אתם עדיין צריכים להיות איכותיים ומקוריים, אבל תנסו להיות קצת יותר מקוריים ברמה שאתם לא "לגמרי מקוריים" כי אז אתם יכולים להיחשב בתור Fake News, תפסיקו לנסות להמציא את הגלגל, אתם לא בעלי אתרים בשביל זה.
מותגים זה לא חייב להיות עניין של Ynet או וואלה או אתרים גדולים, מיתוג, זה הכל תלוי בכם, ככל שתציגו את היישות הזו בתור משהו אחד גדול שנמצא בכל המדיות החברתיות ומקשרים אחד לשני ובסופו של דבר תגרמו לאתרים אחרים גם לדבר עליכם, זו, משמעות ה-SEO האמיתית לפחות ב-2020. (שלדעתי יהיה לנו את זה גם בשנים הבאות)
אשמח לראות אם יש לכם הערות / הארות ותגובות על מה באמת השתנה ב-2020 ומה אתם הייתם עושים אחרת השנה.
קחו את הזמן הפנוי שלכם ותעשו משהו שאף חברת SEO לא יכולה לעשות, גם אם תשלמו לה כפול ממה שביקשו מכם. קידום אתרים, אפשר לעשות לבד, אם יודעים את הנקודות הרגישות של גוגל.
כל הזכויות שמורות לשמוליק דורינבאום (שמול) קידום אתרים