איך כותבים עם Jasper.ai - המדריך המלא (כולל קיצורי דרך מהירים)
תוכן עניינים
חשוב להבין:
המדריך הינו תקף לתאריך בו הוא נכתב (08/2022) ועלול להיות שונה מהמצב בו אתם רואים באתר של Jasper.ai כרגע בשל פיתוחים חדשים מצדם (כמו שהם תמיד מדברים על פיתוחים חדשים מן הסתם). אני בין האפיליאטורים החזקים אצלם ולכן גם הקדשתי מזמני לעזור לכל אלו שהכירו את המערכת דרכי גם אם כי מדובר בקישור אפיליאציה, אני עדיין אוהב ועובד עם המערכת הזו על פני עשרות(!) כלי AI אחרים (שאפילו משלמים יותר מהרגיל כעמלת מכירה).
תעשו מה שכתבנו ואתם תגיעו למאמרים איכותיים, יקרים שהיו עולים לכם בדרכים המקובלות בעשרות אלפי דולרים (בוודאות), בהצלחה.
סרטון מקוצר עם הדרכה לכתיבה
זה כבר די הרבה זמן, שכל אחד שמצא עצמו עוסק במשך זמן רב בהנגשת תכנים לאינטרנט. בין אם לקדם את העסק שלכם, בין אם לכתוב בלוג, או בטח אם אתם עובדים כאנשי תוכן ברשת. עם הזמן, התובנה שצריך להמשיך לנהל את העסק עצמו ולהתעסק בעוד דברים, לצד שמירה על נוכחות ברשת, גרמה לאנשים לחפש פתרונות. החל מהאפשרות להקדיש זמן ייעודי רצוף לכתיבה, לשלם לכותב תוכן ועד העברה מלאה של ניהול הנכס הדיגיטלי בתשלום חודשי.
מאז כניסת ה – AI למשחק ככלי עזר ליצירת תכנים, החלו לצוץ מערכות חכמות לכתיבת תוכן ומאז זה רק ממשיך וגדל.
כיום יש כבר עשרות כלים ברשת, שייעודם העיקרי הוא לקצר את תהליכי יצירת תוכן, בין אם מדובר בכתיבת ביוגרפיה לאינסטגרם, כתיבה מסר שיווקי לניוזלטר, או מאמר SEO העונה על כמות המילים האופטימלית. אם אפשר לתמצת את הרעיון בפשטות, אז הכלים הללו מאפשרים לנו לכתוב שם או כותרת למאמר, והמערכת תסקור ככל הנראה תכנים ברשת, תתמלל מחדש מתוך ערבוב של תכנים ובעצם תכתוב עבורנו תוכן חדש ומקורי.
בחלקים הבאים, נתמקד באחת המערכות הראשונות שיצאו (וממש התפתחו מאז) – Jasper.ai – לשעבר Jarvis (ולשעבר שעבר – Conversion.ai) יש כמובן עוד כלים דומים בשוק, בשלבי פיתוח שונים ולכל אחד יתרונות וחסרונות משלו. כאן גם המקום לכתוב, שאין באמת תחליף מלא לכתיבה ללא מגע אדם, כיוון שגם את הטקסט שהמערכת תיצור עבורנו, נאלץ לקרוא ולטייב במידת הצורך. ע"י שימוש נכון ויעיל, אפשר לייצר טקסטים ברמה גבוהה בזמן ובעלות נמוכים מכתיבה ידנית וכמובן בתשלום (לאדם שכותב תוכן).
ההתפתחות של Jasper בחודשים האחרונים היתה מטאורית. בעיקר שיצאה החוצה על הפיצ'ר שנקרא Boss Mode, שזה תיאור די מדויק מבחינת היכולות שהוא מאפשר.
אז מה זה בעצם Boss Mode?
בגדול, זה סה"כ שם תכנית התשלום החודשית. ברגע שבוחרים תכנית זו, מקבלים את כל מה שמציעה התוכנית הבסיסית, בתוספת אפשרויות מתקדמות, שבעזרתן אפשר להגיע לתוצאות מרשימות ברמת ההספק והאיכות. ברמה הפרקטית, אני אוהב להתייחס לכלי הזה כמו עוזר וירטואלי לכל דבר. לכל נושא שאכתוב – אקבל תוכן, לכל שאלה – אקבל תשובה, אם אבקש לכתוב משהו בסעיפים – כך זה יבוצע.
ברגע שמבינים איך להשתמש בכלי הזה, התהליך הופך פשוט יותר. בסוף המסמך תוכלו למצוא תבניות וקיצורים, שיהפכו את תהליך הכתיבה שלכם לקליל ויצירתי.
על-מנת להתחיל ליצור תוכן, יש עוד לא מעט דברים שחשוב להכיר, שיאפשרו לנצל ולמקסם את השימוש במערכת. אז איך מתחילים?
לאחר שנרשמתם, תגיעו ל – Dashboard. לצורך מדריך זה, לחיצה על לשונית Templates משמאל, תפתח רשימת טמפלטים מוכנים.
טמפלטים – במדריך זה נתייחס לשימוש בטמפלט הנקרא Long-form assistant, המיועד בעיקר לכתיבת מאמרים וטקסטים ארוכים. יש שם עוד מגוון מעניין של טמפלטים, שמצריכים מדריך משל עצמם, החל מתיאור מוצר לאמזון, כותרות לסרטון יוטיוב ועד טקסט ל google ads.
לאחר שבחרנו את הטמפלט, נלחץ על לשונית Documents בצד שמאל. כאן יופיעו המסמכים אותם נכתוב. כרגע, נלחץ על כפתור NEW בצד ימין למעלה.
מסמך חדש – ברוכים הבאים למסמך החדש שלכם. עוד ממש מעט זמן, יהיה פה מאמר מלא… לפני כן, חשוב להבין עוד מספרים דברים, בעיקר את החלק השמאלי במסך.
כותרת –
כותרת המאמר משפיעה כמובן על הטקסט שייכתב. בין אם זה נכתב למטרת SEO או קידום בסושיאל, לכותרת יש השפעה ישירה על הטקסט שנכתב במסמך, כמו כן על הגולש שיקרא ובנוסף, בהנחה והמאמר הוא לצרכי SEO, אז גם על דירוג המאמר והמוניטין של האתר בו הטקסט מופיע. לכן, כתבו כותרת שהיתה גורמת לכם להמשיך לקרוא (בהנחה והייתם רוצים לבדוק משהו ברשת).
תיאור –
בחלק הזה, אפשר לפרט קצת יותר על התוכן אליו אתם מכוונים במאמר. יש את האפשרות פשוט להעתיק את הכותרת, זה המינימום ההכרחי. יש כמובן את האפשרות לכתוב פירוט יותר מדויק של הכותרת, עד 600 תווים, ולספר למערכת על מה הטקסט נכתב.
מילות מפתח –
מילות מפתח זהו חלק המיועד לאנשי SEO, בפרט אלו שחיברו בין Surfer SEO ל – Jasper. אלו שעשו זאת, יוכלו בעצם לבחור עד 3 מילות מפתח, אותן המערכת תשזור בטקסט ותבצע אופטימיזציה ביחס למילים אלו. אם אתם לא יודעים או לא מבינים מה בדיוק לשים פה, אפשר להשאיר את השדה ריק. (לפעמים אפילו עדיף שיהיה ריק כדי שלא יהיה לכם Keyword Stuffing)
אורך הטקסט –
כפי שנכתב בהסבר על Boss Mode, תוכלו לקבוע את אורך הטקסט שנכתב בכל פעם שלוחצים על Generate – הכפתור שבעצם מעפיל את המערכת לכתוב עוד טקסט. כל אפשרות תקבע כמה טקסט המערכת תיצור עבורנו בכל לחיצת כפתור:
- S – המערכת תכתוב 20-25 מילים
- M – המערכת תכתוב 50-55 מילים
- L – מערכת תכתוב 110-115 מילים
טון –
בהחלט חלק חשוב ומעניין. יש לכם את האפשרות לקבוע באיזה טון ייכתב המאמר. זה יכול להיות שמות תואר: Funny, Hopeful, Casual, Excited. זה אפילו יכול להיות דמויות בינלאומיות מוכרות, כמו למשל: Joe Rogan, Elon Musk, Optimus Prime ועוד. הבחירה תשפיע על ה"טון" בו נכתב המאמר, החל מהסגנון (תקיף\רגוע\מעודד ועד בחירת המילים המאפיינות את הטון או הדמות שבחרתם).
כפתור Compose:
בלחיצה על כפתור זה, המערכת פשוט תתחיל לכתוב תוכן ביחס לכותרת המאמר ופרטים נוספים במידה ויש, כמו תיאור, מילות מפתח או תוכן קודם. זה נשמע בסיסי, אבל תחשבו על כל הרגעים שיש לכם בלאקאאוט. לחיצה אחת על כפתור, יכולה לשחרר את חזרה את הזרימה לכתוב, למצוא רעיונות חדשים ועוד. נכנס לזה בהמשך.
משהו שלא מופיע, אך הוא אחד מהדברים החשובים שמתאפשרים ב – Boss mode – פקודות לכתיבה:
כפי שציינתי, אני מתייחס לכלי הזה ממש כמו עוזר וירטואלי לכל דבר. אוכל לכתוב משהו כמו:
Write an intro paragraph about tips for feeding a puppy on its first days
ולקבל פתיחת מאמר בהתאם למה שכתבתם.
כתיבת טקסט – רמה בסיסית
לאחר מילוי כל השדות הקודמים, אפשר להתחיל. עברו עם הסמן למסמך עצמו, כבר בנקודה זו תוכלו ללחוץ על Generate ולהתבונן במערכת מקלידה טקסט חדש עבורכם. חשוב לציין כבר בשלב זה. מדובר אחרי הכל ב – AI ולא באדם אמיתי, ולכן, חובה לקרוא את מה שנכתב, כי לפעמים על אף היכולות המדהימות של המערכת, הטקסט עלול להיות קצת מוזר. זה יכול להיות טקסט שחוזר על עצמו, לפעמים כל מיני ציונים שאינם קשורים לתוכן ואולי טקסט שנוצר ככל הנראה מהכלאה של בלוג אישי ועוד מאמר ואינו מתאים בדיוק לתוכן אותו רציתם לייצר.
כתיבת טקסט – רמה מתקדמת
מי מכם שמעוניין ליצור טקסט איכותי, מטוייב ומדויק, יכול לעשות זאת, בעזרת היכרות עם פקודות וקיצורי דרך, שהמערכת מקבלת ופועלת בהתאם. זוכרים שכתבתי קודם שהמערכת הזו היא כמו עוזר וירטואלי? אז זו הסיבה העיקרית שגורמת לי לחשוב כך.
למשל, מיד בתחילת המסמך, תוכלו לבקש מהמערכת לכתוב פתיח.
דוגמא לבקשה לא טובה: Write an intro paragraph
דוגמא לבקשה רגילה: Write an intro paragraph about financial habits
דוגמא לבקשה מעולה: Write an engaging intro paragraph about the best ways to manage your personal financial habits
אני מקווה שלפחות התחלתם להבין את היכולות הטמונות במערכת הזו. אך זה היה רק קדימון 🙂
כמו הפתיח, אפשר לבקש גם סגיר:
Write a cheerful conclusion about the given content
וכמובן, שגם כאן אפשר להיות קצר וענייני, או ממש מפורט, כולל טון ועוד דקויות במידת הצורך.
את שלל הפקודות והקיצורים, תוכלו למצוא בתחתית המאמר, אבל שווה להמשיך לקרוא מאשר לגלול לשם.
חשוב לציין שהמערכת יודעת להתמודד עם טון אחד עבור כל בקשה. ז"א, אם תכתבו:
Write a cheerful and professional conclusion about the article
זה יבלבל את המערכת. חשוב לבחור טון אחד בלבד לבקשה.
כתיבה ב-SEO Mode (שילוב עם Surfer SEO)
חלק זה מיועד בעיקר לאנשי SEO. נתייחס כאן ל – SEO Mode, שזהו בעצם View מתקדם של אותו המסמך, המיועד לאנשי תוכן שרוצים להעלות את ציון המאמר. הטיוב הזה, נעשה ע"י ניתוח המילים הכתובות במאמר, אל מול מילות המפתח שיש ברשת, בין אם מדובר במילה בודדת או משפט. גם כאן, אפשרות זו רלוונטית לאלו שביצעו אינטגרציה בין SurfSEO ל – Jasper.
בהנחה וחיברתם בין המערכות, תוכלו ללחוץ בראש הדף במרכז, על הכפתור האמצעי מתוך השלושה – SEO Mode. לאחר שלוחצים עליו, נפתח חלון בו מבוצע הניתוח של הטקסט שנכתב במסמך.
בחלון שיפתח תוכלו לקבל ניתוח מעמיק של המאמר, כולל אפשרויות לשינוי ושיפור, ע"מ להעלות את הציון של המאמר, המעיד על האיכות והרלוונטיות של התוכן.
הדבר הראשון שחשוב לשים לב אליו הוא הציון של תוכן המאמר: ככלל אצבע, מאמר לצרכי SEO בסיסי ביותר, צריך לעבור את הציון 40. כמובן שהשאיפה היא להגיע לציון גבוה ככל האפשר, אבל מינימום 40 יבטיח שהמאמר יהיה יעיל ורלוונטי ברמה סבירה עד טובה.
כפי שניתן לראות בתמונה, בלשונית Guidelines, יש מספר פרמטרים עיקריים המשפיעים על הציון של המאמר. ציון זה מצביע על הרלוונטיות ועל האיכות של התוכן, ביחס לנישה וביחס לתוכן הקיים ברשת על הנישה.
הסבר על חלוקה לציונים:
- 0 – 33: תוכן באיכות ירודה, מצביע על חוסר רלוונטיות וטקסט חלקי או חסר
- 34 – 66: תוכן באיכות סבירה עד טובה, יכול להצביע על איכות תוכן גבוהה אך רלוונטיות נמוכה, או תוכן באיכות נמוכה עם רלוונטיות גבוהה
- 67 – 100: תוכן ורלוונטיות ברמה גבוהה ורלוונטית
האלגוריתם שקובע את הציון, לוקח בחשבון מספר רב של פרמטרים ע"מ לייצר תוצאה שתעזור לנו לשפר את האיכות של התוכן, ובכך נוכל לגרום לתוכן לבלוט ולהשפיע על התנועה וכמובן על החוויה של הגולש:
- שימוש במילים וביטויים רלוונטיים לנושא
- כותרות וכותרות משנה
- מבנה התוכן והכותרות
- אורך התוכן וכמות המילים
- תמונות
- תוכן מקורי
- מילות מפתח מלאות וחלקיות
בנוסף לציון, יש עוד כמה פרמטרים עיקריים שאפשר ללמוד מהם מה אפשר לשפר בתוכן, ע"מ להעלות את הציון שלו (ובכך לשפר עוד את איכות התוכן):
- כמות מילים: כמות המילים נקבעת עפ"י המאמרים המובילים ובעלי הציון הגבוה ביותר (בתמונה ניתן לראות שיש פחות מילים מהממוצע, לכן לכתוב עוד – יעלה את הציון)
- כמות כותרות: כמו במילים, אפשר לבדוק כמה כותרות יש בתוכן שכתבנו, ביחס לתוכן המוביל, ולשנות בהתאם. כמובן שיש השפעה בבחירת סוג הכותרת (H1, H2, H3 וכו')
- כמות פסקאות: כמות פסקאות הוא מרכיב שאפשר לשנות אותו לפעמים, גם ללא תוספת של טקסט, שכן פסקאות קצרות יותר, נתפסות כקלות יותר לקריאה והבנה. חלקו את הטקסט שלכם לפסקאות קריאות (לא להתחיל פסקה כל 2 שורות, אבל גם לא לכתוב פסקאות ארוכות ועמוסות)
- תמונות: אמנם אין תמונות בכלל בתוכן שנכתב במערכת, אבל ממוצע התמונות יכול לתת לנו מושג כמה עלינו להשקיע בנושא זה. בצילום הנ"ל הממוצע הוא 12-21 תמונות, אך כל תמונה תעלה עוד קצת את הציון. קחו את הפרמטר הזה בחשבון, שכן כל תוספת של תמונה תתרום לאיכות המאמר שנכתב. כמובן שתגית alt הכרחית עבור כל תמונה ומשפיעה גם כן על הציון
בחלק התחתון יש תפריט המחולק ל – 3:
- לשונית ALL – מציג ניתוח של כל הטקסט
- לשונית Heading – מציג את המונחים האופטימליים שמופיעים\לא מופיעים בכותרות של הטקסט. חשוב למצוא דרך לערוך את הכותרות ולשלב בהן את המונחים המופיעים, ע"מ לשפר את האיכות והציון של התוכן.
- לשונית NLP, כך נוכל לקבל ניתוח של הטקסט ולהבין באילו מונחים או מילים עלינו להשתמש (ולגוון), ע"מ לתת ערך ורלוונטיות ביחס לתוכן הקיים ברשת שעונה על הצרכים של הגולש.
אם מצאנו מונח המופיע בצבע ירוק – זה אומר שמונח זה מופיע בטקסט מספר פעמים אופטימלי.
אם מצאנו מונח המופיע בצבע כתום – זה אומר שמונח זה מופיע בטקסט ויש מקום לשלב אותו עוד מספר פעמים, לפי הכמות המופיעה (בתמונה מונח מופיע פעם אחת, אך אופטימלית הוא יופיע 3-4 פעמים).
אם מצאנו מונח בצבע אדום – זה אומר שמונח זה לא מופיע כלל, אך יש למצוא דרך לשלב בטקסט.
ככל שיותר מונחים יופיעו בצבע כתום\ירוק, הציון הכללי של התוכן יעלה, שכן הוא מכיל מילים ומונחים שמתכתבים עם תוכן קיים ורלוונטי לגולש.
מה עלול לפגוע בציון של המאמר?
- כותרות H1 החוזרות על עצמן
- כותרת H1 המכילה הרבה מילות מפתח ומעמיסה על הקורא
- תוכן חבוי – hidden content פוגע במוניטין של המאמר
- שימוש בהרבה מילות מפתח על חשבון קוהרנטיות ופשטות המאמר. ציון הרבה מילות מפתח באופן מאולץ, עלול לפגוע בחוויית הקריאה
- טקסט ארוך ועמוס, ללא חלוקה לפסקאות וללא שימוש בסעיפים\בולטים
- תוכן שמלא במילים אך לא בערך עבור הקורא. חזרתיות על משפטים באופן שונה וכל מה ש"מורח" עוד טקסט אך לא באמת תורם לקורא
שימוש נכון בכלים מתקדמים אלו נועד כדי לדייק עבורנו 3 נושאים עיקריים:
- חלוקה בסיסית של הטקסט לכותרות ופסקאות, ע"מ להפוך את חוויית הקריאה לנוחה ופשוטה
- שימוש במילות מפתח נכונות ומדויקות לנושא המאמר
- שימוש בתמונות\וידאו ע"מ להעשיר את חווית הקריאה ולתת ערך מוסף לקורא
בעזרת שימוש בכלים אלו, תוכלו לייצר תכנים במהירות, בעלות נמוכה יחסית במובנים של זמן וכסף ובאיכות גבוהה. ככל שהשימוש ב – Boss Mode רחב יותר, כך התכנים יהיו מקוריים ומדויקים יותר.
אז עכשיו שיש לכם מושג טוב יותר איך להשתמש במערכת, לפניכם רשימת הפקודות הבסיסיות והחשובות ביותר. כל אחת מהפקודות יכולה להיות שימושית כפי שהיא, אך כמובן שיש מקום להיות יצירתיים ולשנות את הפקודה. ככל שתחשבו שאתם פונים לאדם אחר לבקש משימה (בצורה פשוטה וישירה), תגלו ש – Jasper יודע להתמודד ולבצע כמעט כל דבר.
רשימת פקודות מהירה
פתיחת מאמר:
- Write an introduction on [subject/context]
- Write an intro paragraph about [topic]
- Write a [tone] intro paragraph about [topic]
כתיבת תוכן לבלוג:
- Write a post blog outline for [topic]
- Write outline on [your topic]
- Generate output content about [Outline]
פקודות לתוכן ספציפי:
- Write some FAQs about [subject]
- Make a list of [keyword]
- Answer the question “[question]?”
פקודות לשכתוב תוכן:
- Rewrite the above to explain it to a 5th grader
- Run Content Improver on the content above
- Rewrite the above content as a [tone of voice] paragraph
סיכום מאמר:
- Write a [tone] summary about the content above
- Write a conclusion about the above content
- Write a [tone] conclusion about [topic]
שונות:
- לפעמים, אם יש טקסט שתרצו שהמערכת תרחיב עליו, תוכלו לכתוב התחלה של משפט ולתת ל – Jasper להשלים:
- In other words…
- Another example of [topic] is…
- As a matter of fact…
- קיצורי מקלדת חשובים:
- *** – לפעמים המערכת יכולה לייצר טקסט כפול (שכבר נכתב בתחילת המאמר). ע"מ למנוע את זה, תוכלו להקליד 3 כוכביות רצופות. במצב כזה, המערכת לא תקרא את הטקסט שנמצא מעל הכוכביות ובכך "תאלץ" לייצר טקסט חדש. דרך מאוד יעילה למנוע כפילויות.
- לחיצה על /+ctrl: פקודה זו שימושית במידה ותרצו שהמערכת תמחק את התוצאה של הפקודה האחרונה ותריץ אותה שוב. ביקשתם תשובה לשאלה ולא אהבתם את התשובה? לחצו על אלו והמערכת תמחק את התשובה ותכתוב תשובה חדשה
- לחיצה על ctrl+enter: לחיצה על אלו לאחר הקלדה של פקודה למערכת, תגרום לכך שהמערכת תייצר טקסט בהתאם לפקודה שהקלדתם ותדרוס את הפקודה עצמה. כך שאם ביקשתם מהמערכת לכתוב פתיח למאמר, המערכת תדרוס את הבקשה לכתיבת פתיח ותייצר את הטקסט במקום. בהנחה שתרצו שהמערכת תייצר טקסט אך לא תדרוס את הפקודה שהקלדתם, תוכל להקיש על ctrl+shift+enter
מילים חשובות אחרונות:
אחרי זמן ממושך של שימוש יום-יומי במערכת (תוך כדי כמה נסיונות של מערכות אחרות), אפשר להגיד בביטחון שהרעיון לכתוב מאמרים כבר פחות מאיים (גם על הזמן וגם על הכיס).
כמובן שעולם ה – AI נמצא באחד השיאים ויש עוד המון לאן להתפתח. אם פעם ההבנה של כמות ההתעסקות, הזמן והכסף היתה מייאשת ומאיימת, היום, עם תכנון נכון ובניה של תכנית עבודה מסודרת, זה הרבה יותר פשוט. לא משנה מה הנושא או מה אורך המאמר, אני יודע שיש לי כותרת, תתי נושאים ומבנה בסיסי של מאמר, כל מה שנשאר הוא להשתמש בפקודות בתבונה, לקרוא ולטייב במידת הצורך ולעבור למאמר הבא.