מה חשוב לדעת בקידום אתרים בשנת 2021?
קידום אתרים הוא תחום שנדמה במבט ראשון שלא השתנה בצורה מהותית כבר שנים רבות: הקפדה על תוכן איכותי, בניית קישורים, ביצוע אופטימיזציה של עמודי האתר לתצוגה בדפי תוצאות החיפוש, הקפדה על חווית משתמש טובה ופעילות בערוצים משלימים – כל לו תמיד נחשבו לעצות מועילות לצורך שיפור הנוכחות של עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש.
יחד עם זאת, שנת 2021 מביאה כמה וכמה בשורות חדשות בעולם קידום האתרים ו SEO, שכדאי יהיה לכל מקדם אתרים להכיר. במאמר הזה נסקור 10 מגמות ישנות חדשות שתופסות מקום מרכזי בפרויקטים לקידום אתרים בשנת 2021:
מדדים חדשים לחווית המשתמש (Core Web Vitals)
בשנת 2021 נכנס לתוקף השימוש בשלושה מדדים מתחום חווית המשתמש, שבהם עושה גוגל שימוש בהערכת איכות חווית המשתמש של אתרים שונים. שלושת המדדים האלו נקראים בשם Core Web Vitals והם, כאמור, מורכבים מתתי המדדים הבאים:
מדד LCP – זהו מדד שתפקידו לעקוב אחר משך הזמן שעובר מרגע שמשתמש ביקש לטעון עמוד מסויים בדפדפן ועד שהאובייקט הגדול ביותר נטען על גבי המסך. למדד זה נקבעו שלושה סוגי תוצאות: משך טעינה של פחות משתי שניות וחצי נחשב לטוב, משך טעינה של עד 4 שניות נחשב לבינוני ומעל לכך משך הטעינה נחשב לגרוע.
החשיבות של שימוש במדד הזה היא גדולה, שכן מנהלי אתרים שמעוניינים לשפר את המדד הזה יכולים לקבל החלטות בדמות ויתור על תמונה לא נחוצה, סרטון מיותר או כל אובייקט אחר שתרומתו לא מאוד גדולה למשתמש, אולם הטמעתו באתר עלולה לפגוע בחווית הגלישה שלו.
מדד FID – מדד זה עוקב אחר משך הזמן שעובר מרגע שהתבקש עמוד מסויים באתר על ידי הדפדפן, ועד שמתאפשרת יצירת אינטראקציה של הגולש עם מי מן האובייקטים המוטמעים בעמוד שנטען. גם כאן המדד הזה מתייחס לשלושה אזורים: משך של 100 מילי שניות או פחות עד שמתאפשרת האינטראקטיביות הזו נחשב לאיכותי. משך זמן של עד 300 מילי שניות נחשב לבינוני, ומשך זמן של למעלה מכך מייצר חווית גלישה לא טובה עבור המשתמש.
הרעיון מאחורי המדד הזה הוא לאפשר לאתרים ביצוע טעינה יעילה של העמודים השונים, תוך ויתור על תויות מיותרות וסקריפטים ברקע שהחשיבות שלהם אינה גדולה באמת.
מדד CLS – זהו מדד המתייחס ליציבות התצוגה של העמוד שנטען לאחר טעינתו. כולנו מכירים את התופעה הזו שבה אנו סבורים כי העמוד סיים להיטען, שולחים את האצבע על מנת ללחוץ על כפתור מסוים בעמוד, ומגלים שבשניה האחרונה המסך זז ולמעשה לחצנו על כפתור אחר. מדובר בחווית גלישה לא מאוד איכותית המוצעת לגולש, ותפקידו של המדד הזה הוא לוודא כי בעלי אתרים ישפרו את החויה המוצעת לגולש.
עדכון BERT
גוגל שיפרה באופן משמעותי לא רק את היכולת שלה למצוא עמודים המכילים תוכן שעשוי לסייע למשתמש, אלא גם בהבנה שלה את כוונת החיפוש של המשתמש. אחד האתגרים המרכזיים בדירוג תוצאות חיפוש המוחזרות לגולש הוא להבין מה, למעשה, אותו גולש שעושה שימוש במנוע החיפוש, מצפה לקבל: האם הוא רוצה לקבל רשימה של פריטים? האם הוא מעוניין לקבל כרטיסיית מידע מלווה בתמונה? אולי דווקא סרטון איכותי וקצר ייתן לו את המענה הטוב ביותר? מה לגבי מספר ישיר שיוצג לגולש במיקום תוצאת האפס?
עדכון BERT למנוע החיפוש הגדול בעולם נועד לשפר בדיוק את יכולת ההבנה הזאת של מנוע החיפוש, וזאת באמצעות מנוע למידת מכונה מתקדם, שלומד את מידת שביעות הרצון של הגולשים מתוצאות אחרות שהוחזרו להם, ומתאים את אלגוריתם הדירוג שלו בהתאם.
ביצוע מחקר מילות מפתח איכותי
מחקר מילות מפתח איכותי מאז ומעולם היה חלק חשוב בכל פרויקט קידום אתרים. אלא שבשנת 2021, על פי מחקרים שונים שבוצעו בעולם, כמחצית מן החיפושים לא מובילים את הגולשים להקליק על מי מתוצאות החיפוש. אחת הסיבות לכך היא התצוגות העשירות המסופקות לגולשים, באמצעותם אלו יכולים לקבל מענה איכותי כבר בדף תוצאות החיפוש. בשנת 2021, פרויקט קידום אתרים מקצועי צריך לקחת בחשבון את מילות המפתח שאינן מובילות בהכרח להקלקה של גולשים על תוצאות החיפוש, ולמקד את מאמצי הקידום דווקא במילות מפתח אחרות.
תוכן מקורי
אחד מן היסודות של כל פרויקט קידום אתרים הוא כמובן תוכן איכותי ומקורי. אלא שבשנת 2021, כמות התוכן האיכותי שמוטמעת באתרים שונים הפכה להיות רבה מאוד. זה אומר, בפועל, שגם באמצעות תוכן שהוא מקורי, קשה יהיה לכם להתבלט.
הפתרון לכך הוא לנסות ולחדש לא רק לקוראים, אלא גם לגוגל. כתבו תוכן או צרו תוכן בפורמטים אחרים שסוקרים את הנושא מזוית אחרת, שמספקים חוויה שונה למשתמש, שמקלים באופן משמעותי על היכולת לצרוך את התוכן.
חיפוש קולי
בשנת 2021 צפוי החיפוש הקולי לצבור תאוצה במנוע החיפוש הגדול בעולם, גם אם לא בישראל בשלב זה. העובדה שכמעט כל אדם כיום מצוייד במכשיר סלולרי מתקדם, אותו הוא נושא לכל מקום, והעובדה שאנשים זקוקים לביצוע של חיפושים שונים גם כאשר הם בסיטואציות שלא מאפשרות להם להקליד, כמו בנהיגה או בעת בישול, הופכות את החיפוש הקולי לאטראקטיבי במיוחד.
ביצוע אופטימיזציה של האתר לחיפושים קוליים צריכה לקחת בחשבון שמדובר בדרך שונה לגמרי לחפש מידע. גם החיפוש עצמו מבוצע בשפה מדוברת ולכן מכיל מילות מפתח שונות, וגם אופן השימוש הוא אחר: מאמרים ארוכים ומייגעים יהיו פחות רלוונטיים במקרה הזה, ומענים קצרים ואיכותיים דווקא כן.
שיווק באמצעות וידאו
וידאו הולך ונעשה תצורת תוכן פופולרית יותר ויותר, שמקבלת ביטוי לא רק בפלטפורמות ייעודיות כמו יוטיוב, אלא גם במנועי החיפוש השונים כדוגמת גוגל. הסיבה לכך היא שבמקרים רבים, וידאו איכותי הוא פיסת התוכן שיכולה לספק את המענה האיכותי ביותר לשאילתא שביצע הלקוח.
בשנת 2021 מקבל וידאו איכותי במה מרכזית במנועי החיפוש, כאשר הוא רלוונטי לשאילתא שביצע הגולש. לכן, הפקה והטמעה של וידאו איכותי, עם סימונים שונים על ציר הזמן, כתוביות וסאונד איכותי – הוא מתכון מנצח על מנת להתבלט בתוצאות החיפוש.
תצוגות עשירות במנוע החיפוש
יותר ויותר שאילתות מחזירות בשנת 2021 תוצאות עשירות בדפי תוצאות החיפוש. תוצאות עשירות יכולות לכלול טבלאות, קרוסלות מוצרים, גרפים, תשובות ישירות ועוד מבנים רבים ושונים של מידע מובנה, שמנגיש לגולשים מידע רב ואיכותי בצורה נוחה ופשוטה.
אחד היתרונות המרכזיים מבחינתה של גוגל בשימוש בתוצאות עשירות הוא שאו משאירות את הגולש זמן רב יותר במנוע החיפוש, ומאפשרות לו גם לגלות תוכן חדש, לא רק ביוזמתו. אלא שתוצאות עשירות יכולות להוות הזדמנות גם לבעלי אתרים עצמם, שכן הן מאפשרות גם לאלו שלא נחשבים למובילים בתחומם, לתפוס מקום על הבמה המרכזית בתוצאת האפס.
לכן, כבעלי אתרים, מומלץ יהיה שבשנת 2021 תקפידו על הטמעה של סכמות ומידע מובנה באתרים, תעשו שימוש בטבלאות מסודרות ותנגישו מידע חשוב כמו מחיר, שעות פתיחה ועוד, למנוע החיפוש הגדול בעולם.
קידום אתרים באמצעות משפיענים
דרך נוספת להגביר את המודעות של גולשים למותג שלכם, להגדיל באופן ישיר את כמות החיפושים הישירים על שם המותג, היא לעשות שימוש במשפיענים, אותם אנשים שלהם כמות גדולה מאוד של עוקבים ברשתות החברתיות השונות בכלל ובמדיה בפרט. משפיענים יוכלו לסייע לאסטרטגיית הקידום שלכם הן באמצעות קישורים לעמודי האתר שלכם ממקורות סמכות, הן באמצעות הזרמה של טראפיק מרשתות חברתיות שונות, והן באמצעות הגברת התעניינות של גולשים במותג שתבוא לידי ביטוי בתצורות שונות.
בשנת 2021, אם תירצו להעזר במשפיענים על מנת לקדם את האתר שלכם במנועי החיפוש, תצטרכו לאתר גורמים שנחשבים למוקד מרכזי שמשפיע על דעת הקהל בנישה שלכם.
מדדי מומחיות, סמכות ומהימנות
הביטוי E-A-T, אשר מתייחס לראשי התיבות expertise authority trust – הוא מושג יסוד בקידום אתרים בשנים האחרונות, וקיבל חיזוק משמעותי גם בשנת 2021. הרעיון שעומד מאחורי שלושת תתי המושגים האלו, הוא שגוגל הייתה מעוניינת לדרג גבוה אתרים שהם מומחים בתחומם, שנחשבים לאוטוריטה ושהם מהימנים. הסיבה לכך, היא שגוגל מעוניינת לייצר חווית שימוש טובה לקהל הגולשים שעושים שימוש במנוע החיפוש שלה, ולא לשלוח אותם לאתרים שעלולים לייצר עבורם נזק כלשהו. בשנת 2021, אם אתם מעוניינים לשפר את מדדי ה – E-A-T שלכם, חשוב יהיה שתקפידו על ביצוע ההתאמות הנכונות: כתיבת עמוד אודות איכותי, שילוב ממליצים בעמודי האתר שלכם, עיבוי פרופיל הביקורות, ציון ההסמכות שלכם, שילוב תמונות איכותיות, קישורים לפרופילים חברתיים ומקצועיים רלוונטיים ועוד.