Pagerank / פייג'ראנק (PR)

פייג'ראנק

מהו ה-PAGERANK ומה קורה איתו כיום?

picopt-PR

לאורך השנים הלא מעטות שתחום ה-SEO קיים, אחד המונחים הכי משמעותיים ומרכזיים עבור מקדמי אתרים ובעלי אתרים כאחד היה הפייג'ראנק. זהו מונח מקצועי ייעודי שגוגל המציאו, כאשר הוא מתאר אלגוריתם ותיק מאוד וכזה שעבר עדכונים רבים מאוד לאורך השנים. אלגוריתם פייג'ראנק משמש כחלק מהמערך הרחב והעמוק של גוגל לקבוע את הדירוג של דף לביטויי מפתח מסוימים ולתוצאות החיפוש בכלל. במאמר הבא נסביר אודות מהו הפייג'ראנק ומה קורה איתו נכון למחצית 2016.

גוגל מתחשבת בגורמים רבים ושונים במסגרת אלגוריתם PageRank – אלגוריתם שפיתחו בזמנו לארי פייג' וסרגי ברין, מייסדי גוגל – כאשר הכלי הזה מספק ציון בין 1-10 העוזר לקבוע את הסמכות הכוללת של אתר מסוים. האלגוריתם והציון שלו משמשים לשקלול האיכות והמשקל של הקישורים הנכנסים לאתר. לאורך רוב שנות פעילותו, המידע של PageRank היה זמין לציבור דרך סרגל הכלים הייעודי של גוגל. אך באפריל 2016 ענקית החיפוש מעמק הסיליקון הודיעה רשמית שהיא סוגרת את שירות סרגל הכלים לציבור הרחב – אך ממשיכה להשתמש בנתוני ה- PageRank.

במהותו, אלגוריתם לניתוח קישורים

כמובן שכיום PageRank אינו האלגוריתם היחיד שגוגל מיישמת ועושה בו שימוש לצורך דירוג אתרים, תוצאות חיפוש ופעילות פרסומית ברשת הענקית שלה. יש לחברה עוד כמה וכמה אלגוריתמים מורכבים וסודיים. אך הוא כן היה האלגוריתם הראשון שגוגל עשתה בו שימוש לצורך דירוג תוצאות חיפוש. במהותו, כלי ה- PageRank הוא כלי לניתוח קישורים, כאשר המשמעות היא שהוא בודק אילו קישורים נכנסים לאתר מסוים, מנתח מאיפה הם מגיעים, כמה קישורים יש וכן הלאה, ולפי שקלול הנתונים מספק ציון מספרי הקובע עד כמה האתר או העמוד איכותי, סמכותי ופופולארי.

המציאות כיום – נמצא בשימוש אך משמעותית פחות נחשב וחשוב

כבר ב-2009 גוגל הסירה את נתוני PageRank מפלטפורמת כלי הוובמאסטרים שלה והעדכון האחרון לסרגל הכלים של PageRank היה עוד ב-2013 – כאשר הסרגל כלל לא היה זמין בדפדפן כרום מבית גוגל עצמה. כבר ב-2008 גוגל אמרה באופן רשמי כי אלגוריתם PageRank עדיין נמצא בשימוש אך הוא כבר חלק ממערכת הרבה יותר גדולה ומורכבת של דירוג.

כך שכיום, במחצית 2016, יש מקדמי אתרים מקצוענים הטוענים כי PageRank מת וכבר לחלוטין אינו רלוונטי, ומהצד השני יש שטוענים שגוגל עדיין משתמשת בנתונים ולכן אי אפשר להתעלם ממה שהאלגוריתם בודק – אפילו שהוא כנראה לא הכלי היחיד של גוגל לנתח קישורים. בעבר, היה קל לראות ולהציג את הנתונים של PageRank שהיו חשופים לציבור הרחב. כיום הכלי הזה אינו קיים ואינו זמין לבעלי אתרים ולמקדמי אתרים, לכן רבים מהם "נלחצים", אך ללא סיבה קונקרטית בפועל.

מערכת הדירוג של גוגל עצומה ומורכבת להפליא והימים בהם היו ניסיונות לפצח את השיטה ולנצח את אלגוריתם PageRank כבר מזמן חלפו להם מהעולם – וטוב שכך. גוגל עצמה אומרת לא להתמקד ב- PR אלא במכלול הפעולות הלגיטימיות האחרות שהופכות אתרים לטובים יותר, מספקי ערך ורלוונטיים יותר לקהלי היעד שלהם. אז ה- PR לא מת והוא עדיין רלוונטי במידת מה, אך לא כפי שהיה בעבר ובהחלט רצוי לייצר תוכן מעולה, ממשק משתמש מעולה, קישורים איכותיים ולתת ערך אמיתי לגולשים – זה בעצמו כבר יוצר SEO יעיל יותר כיום.

 

הרשמה לניוזלטר של שמול

אני לא מאלה שאוכלים את הראש, כשאני שולח משהו – זה כנראה חשוב